10 Eylül 2015 Perşembe

Mustafa Kutlu - Beyhude Ömrüm




Yine bir Mustafa Kutlu öyküsüyle karşınızdayım.

Kendime not: daha fazla öykü oku.

Henüz İstanbul bu kadar kalabalık değil ve göçler başlamamışken, yol elektirik ve su henüz her yere varmamış, insanlar yazın çalışıp kışın yerken, ununu buğdayını kendi elleriyle üretirlerken, kadınlar tarhana döküp derede çamaşırken yıkarken, köy meydanında toplanıp cümbür cemaat bayramlaşıp düğün yaparken insanlar...

İşte böyle zamanlarda geçiyor hikayemiz. Kahramanımızın gönlüne bir bahçe düşü düşüyor. Şimdi kimimizin yok böyle bir hayali?

Bozkır ve çorak topraklarda, iklimi kara olan bir yerde bir umut bir bahçe kurmaya niyetleniyor. O niyetlene dursun köyde dedikodu alıp gidiyor başını. Büyük kayanın dibini kazan bu saf, define mi arıyor? Gömümü buldu? Su mu arıyor petrol mu? Zamanla hepsi cevabını buluyor.

Muhtar Halil de buluyor, Çerçi Cemil de.. Deli Dervişte buluyor, Hacali ağabey de.

Sanki o bahçeyi ben kurmaya çalıştım, benim gönlüme düştü narların, armutların, kiraz ve vişnelerin hülyası. Sanki ben kavga ettim, ben nöbet tuttum. Ben yaşadım bu öyküyü okurken. Hem de o kadar net söylüyorum. Kitabı kapattığımda içime oturan öküz günlerce kalkmadı. Gözümün önünden geçti bir bir yıkılan virane olan köy evleri, camdan dışarı bakıp koca bir ah geçti içimden...
Çok çok çok sevdim. Sevgimi izah edemem. Defalarca aynı kitabı okuyanları asla anlamazdım. Sanırım bu kitap o insanları anlamama yardım edecek.

"Beyhude ömrüm" den gayrısı olmazmış bu kitaba.

Bir kaç altını çizdiğim satırla veda edeyim:

"Benimde bir bahçem olacak.
İçinde nar ağaçları olacak.
Her bir meyveden olacak içinde.
Yedi köy, bu bahçeyi parmakla gösterecek.
Adı anıldığında, vay be diyecekler helal olsun adama.
Çalıştı, çabaladı, sonunda yeşertti bahçeyi.
Bizim buraların tepeleri boz olur,keven,diken çalı çırpı
başka bir şey arama.
Bir ağaç gölgesine harman zamanı bir ekşi elmaya hasret gideriz.

Yetişmez mi acaba?

Yetişmez mi?"

                                  ************


"İnsanoğlunun bir yerde bir işte yalnız olmadığını anlaması ne kadar güzel bir şey.
Kalpten kalbe giden yol bu olsa gerek."

Ne denilmiş? Sabır, sebat, murat.

                                       *********************

"İnsanoğlu dünyaya niçin gelir?
Herhalde bir bahçe kurmaya gelir.
Bu düşünce ile gülümsüyorum.
Dünya dediğimiz de bir gurbet değil mi?"

                                           *************************

Büyü bozulmuştu.
Artık boz sakallı çayır kuşunun sesi toprağın kokusuna karışmıyordu. Zaten boz sakalli çayır kuşu ile ardıç kuşunun seslerinin birbirinden ayırt edilmesi ile de kimse ilgilenmiyordu. Rüzgarın ne yandan eseceği önemini kaybetmiş, mart dokuzu ile aprilin beşi beklenmez olmuştu. Haliyle turnaların bölük bölük geçmesine aldıran olmuyor, kimseler dağlardan şifa otu toplamiyordu.Dolunay tepelerin ardından bir büyük bakır sini gibi ağır ağır yükseldiğinde aya bakıp yürek çarpıntıları ile dilek dileyen genç kızların kökü kesilmişti. Gece lacivert harmanisini köyün üzerine örtüp ses soluk kesildiğinde ninesinin kucağına sokularak "nine bana masal anlat" diyecek torunlar nerelere savuşmuştu.
Kadınlar toplanıp buğday kaynattiklarinda hep bir ağızdan türkü çiğırmıyor;ne erişte kesene, ne tarhana dökene rastlanıyordu. Kalmışsa kenarda köşede böyle bir kaç kişi, onların da yüzü asıktı.
Insanlar sevincini kaybetmişti sanki.












6 yorum:

  1. Geçenlerde sepete ekleyip çıkarttığım kitap.. Nasip, bir sonraki kitap alışverişime birden çok Mustafa Kutlu kitabı koymayı düşünüyorum.. Mustafa Kutlu nasıl yalın, nasıl duru bir üslup, okurken ruhum dinleniyor sanki, sana da öyle oluyor mu Melike?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle ozlemcim. Beni anlatıyormuş gibi, öykülerini hep yaşıyorum baya baya. Bunu bir ayrı sevdim. Belki ben çok sevdim belki okadar sevilmiyordur bilemiyorum :)

      Sil
  2. Mustafa Kutlu pek severim. Bunu da alacak listeme ekledim gittim. :)

    YanıtlaSil
  3. islam tarihi hocama derslere yardımcı olması için ne okuyayım diye mail atmıştım.
    (evet ineğim ve sen de bunu zaten biliyorsun)
    bana derslere ara verip mustafa kutlu öyküleriyle dinlenmemi salık verdi.
    ne tatlı bir adam ^^
    mustafa kutlu'nun tüm kitapları böylece listeme girdi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evett kesinlikle ineksin :D
      Bence bir ünide örgünden okumalısın, sen var ya tarih yazarsın oralarda:D
      Hocanı bende cok sevdim ne akıllı adammış! Ne güzel tavsiye vermiş.
      Benim de hocanla aynı yazarı tavsiye ettiğimin altını çizmek isterim ayrıca :D

      Sil

Birşeyler söyleyesim geldi