20 Kasım 2015 Cuma

Çocuk işçiler


 Başlığa aldanıp akademik makale ya da istatistiklerin ve analizlerin konuştuğu bir yazı bekliyor yahut arıyorsanız, yanlış geldiniz. Google amca'ya her zaman güvenmeyin tabi :) Size bu girizgahı yaptığım için de ne kadar şanslı olduğunuzu düşünün. Bakın sizi vakit kaybından kurtardım.

Zaten benim blogumdan öyle yazılar çıkmaz. Kendi kendimize takılıyoruz işte :)



Elif beş yaşında. Dört yaşından beri bale yapıyor. Ortalama her beş yaş balerinin yaptığı hareketleri sevimli ve yetenekli bulan ailesi Elif'i Yetenek Sizsiniz' e çıkartıyor. Jüri Elif'i oylamıyor ve alkışlarla uğurluyor.



Azeri Banu, iki yaşında. İnstagram'da 200 bini geçmiş takipçisi var. Annesi onu her gün bir genç kız gibi süsleyip video ve fotoğraflarını paylaşıyor. Arada Azeri hemşehrilerine içleniyor "Dünya Banu'yu seviyor sizse sadece zenginsiniz diyorsunuz, hamınıza kırgınım"



Yıllar önce bir dizi çıktığında çılgınlar gibi o diziyi izlemiştik. Krizler geçire geçire izlediğimizi hatırlıyorum hatta. Öyle bir Geçer Zaman ki den bahsediyorum. Minik oyuncusu Osman'ın, hepimizin yüreklerini dağlayan "Anne gitme" temalı yakarışı hala aklımda.... Ne ağlamıştık! Geçenlerde Osman'ın hakkında yapılan olumsuz bir haberin onu nasıl üzdüğü haberini okudum. "Ben sadece bir çocuğum, benden ne istiyorlar?" diyormuş.

Geriye aklıma Küçük Emrah gibi, çocuk yaşta şöhret olup kötü bir hayat sürenler geliyor aklıma. Emrah'ın hayatında ne varmış demeyin, yıllarca reddettiği oğlu  yeter...

Muhtemelen şimdilerin ortalığı kasıp kavuran Justin bieberi, çokta güzel bir hayat yaşamayacağının sinyallerini skandallarıyla veriyor.Halbuki çok sevimli bir çocukmuş.
Tabi ki örnekler tek bizden değil ve asıl bu endüstriyi en çok coşturan Disney channellar, Nickelodeonlar var. Küçücük yaştaki kızları otuz yaşında gibi süsleyip ergen dizileri diye tüm dünyaya saçma sapan hayatları ve ahlaksızlıkları empoze eden kanallar bunlar maalesef.

Bu verdiğim örneklerin hepsi, benim gözümde, görülmeyen bir kıyımın gerçekleri. Yılda binlerce aile çocuklarını ajanslara kaydettiriyor. Amacım kimsenin çocuk yetiştirmesini sorgulamak yada yargılamak değil. Her hangi bir şiddete maruz kalmadıkça bir çocuk için en iyisinin ailesinin bileceğine inananlardanım. Sonuçta onu dünyaya getiren büyütüp besleyenler onlarken bir başkasının bir anneyi/aileyi eleştirmesi sadece komik.

Öte yandan anlayamadığım şey, bir çocuğa inanç gibi önemli bir  olguyu aşıladığı için sürekli aileleri yargılayan tiplerin nasıl oluyor da bu kıyımları görmediği ve sesleri çıkartmadığı.

Elif'in ailesi muhtemelen güzel bir anı olur, bir üst tura çıkarsa zengin oluruz diye o yarışmaya katıldı.Fakat büyüdüğünde Elif'in buna tepkisi nasıl olur diye düşünmedi hiç.


Hatırlarsanız,Koton Kids'in çocukları büyük gibi giydirdiği bir reklam vardı. Sosyal medya da tepkiler çığ gibi büyümüştü. Fakat aynı zamanda İnstagram annelerin kızlarını ve oğullarını büyük çocuk gibi giydirip onlara modellik yaptırdığı sayfalarla dolu. Bu reklama tepki verenlerin bir çoğu  muhtemel öyle profillerin takipçisidir aynı zamanda. Bana kalırsa Koton bu profillere olan ilgiyi değerlendirmek istedi ama reaksiyon farklı oldu. Bende en az Koton yetkilileri kadar şaşkındım kısacası.
Banu çok güzel bir çocuk gerçekten ama onu 200 binli takipçi sayısına ulaşmasının tek sebebi annesinin kızını genç kız gibi giydirmesinden fazlası değil. Banu'nun normal bir çocuk gibi giyindiği tek fotoğrafı yok. Her çocuk çok güzel, her çocuk inanılmaz sevimli. Tezekler arasında koşturan bir çocuktan inanın daha fazla güzel değil Banu. Bu sürecin nasıl ilerlediğini bilmiyoruz ama bana kalırsa büyüdüğünde Banu, kaprisli tatminsiz ve mutsuz bir kız olacak. Gelen hediyeler, iltifatlar, buna değiyor mu acaba?

Ve çocuk ünlüler.. Gece gündüz non stop çekim yapılan setlerin şekerleri. Gerçekten sağlıklı bir ortamda, normal bir çocuk gibi büyüdüklerini düşünmüyorum. Bir ailenin de neden çocuğunu geceli gündüzlü setlerde dolaştırdığını, sırf para için koskoca bir hayatı nasıl harcadığını anlayamıyorum. Belki çocuk büyüdüğünde ünlü olmak istemeyecekti ama sen onu beş yaşında setlere sokarak zorla ünlü yapıyorsun kısmen çocukluğunu elinden alıyorsun, minicik yaşta şöhretiyle baş etsin diye pedagog pedagog dolaştırıyorsun. Bir bmw için değiyor mu gerçekten acaba?

Dünya üzerinde maalesef tam 120  milyon çocuk işçi var. Bunlar kayıtlara geçmiş olanlar sadece. Bana göre bir de bu şekilde göze batmayan çocuk işçiler var. Bunlarda ailelerinin egolarını tatmin etmek için çalışıyorlar.

Tek duam çocukların çocuk gibi yaşadıkları bir dünya. Çünkü dün çocukluğunu yaşayamayanlar, bu gün de iyi birer yetişkin olamıyorlar. Bana kalırsa bırakın çocuğunuz çocuk olsun.

Her anlamda.



http://www.milliyet.com.tr/sayilari-sok-etti/dunya/detay/2073462/default.htm

http://disk.org.tr/2015/04/disk-ar-turkiyede-cocuk-isciligi-gercegi-raporu-2015/


7 yorum:

  1. Ne guzel yazmissin. Ozellikle de kirmizi isiklarda dilenen yada su satan cocuklara tepki gosterip kendi cocuklarini senin de soyledigin gibi allayip pullayip gerek ajans uzerinden gerek sosyal medya uzerinden kaba bi tabir olacak ama "pazarlayan" kesim beni cok sasirtiyor. Gozumde ciplak ayak su satan cocukla moda pozu veren cocugun hicbir farki yok. Ne gizel bi konuya parmak basmissin boyle. Rtlemek istedim :)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Arkadaşımm :) <3 Bilmeden iyi bir şeyler yapmışım galiba :D :D

      Sil
  2. Seneler önce büyük kızımın anaokulu gösterisinde tüm anneler kızlarının saçlarını kuaforde topuz yaptirmislardi da ben kuaföre topuz istemedigimi, renkli tokalarla süsleyip taranmasini istediğimde tepki verenler olmustu. Oysa benim kızım gelin olmuyordu ve bana göre topuz çocuğa yakismiyordu. Ya mezuniyet törenlerinde abiye kıyafet giydirilip ağır makyajla kadinlastirilan kız çocuklarına ne demeli? Cocugu safligini yaşamasına izin vermeden yetişkinler safina katmaya ne kadar merakliyiz... Dinî hassasiyetinden çocuğunu başörtüse alistirmaya calisan aileler kinanirken ickili eğlence merkezlerinde sarkiciyla gecenin onikisinde göbek atan çocuk alkislanmadi mi?Markalarla gözlerini boyayip birinci sınıfta şu kız benim sevgilim denmesine izin vermedik mi? Doğrusu sukrediyorum bunları çocuklarıma yasatmadim, yasatmayacagim da inşaallah. Rabbimizin emaneti onlar. Melikecim çocuk konusunda seninle aynı imtihandan geçtim, ikiz bebeklerim dogumdan sonra vefat ettiler ve Rabbim üç sağlıklı cocuk nasip etti. Hayırlı zamanda hayırlı evlatlara kavustursun Mevlam seni. Sevil

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevilcim neden yorumun spama düştü acaba? Yeni farkettim bakalım sen farkedecekmisin..
      Söylediklerin okadar doğru ki, ne mutlu buna uymayan annelere diyorum ben.
      Allah razı olsun tüm güzel duaların için, imtihan dünyası işte.
      Burası dünya, burası bu kadar işte..

      Sil
  3. hiç böyle şeylere karşı duyarlı değilim. çoluk çocukla ilgim olmadığı için mi acaba :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :) Öyledir, bi everelim seni hacıfışfış masallarının yerini bebemi nasıl uyuturum başlıklı metinler alır :D

      Sil
  4. Çok doğru şeyler söylemişsiniz çoğu çocuk oyuncunun-ünlünün ve onun etki ettiği ünsüz sıradan çocukların psikolojisi endişe verici gerçekten. küçük osman'a üzüldüm mesela. ben o diziden bir kere bir video izlemiştim osmanla ilgili, onda oyunculuğunun orada bağıran babaya doğal bir duygusal tepki olduğunu düşündürtmüştü bu yüzden daha fazla izleyememiştim. bu kadar acıklı sahneden ne anlıyoruz anlamıyorum. niye üzülüp ağlamak için bir çocuğun acı çektiğini görmem gereksin? bunu bir türlü çözemedim.

    öte yandan filmlerde dizilerde ya da reklamlarda çocukların oynaması bir nevi gereklilik. çocuğun psikolojisine ve etki ettiği topluma vereceği mesaja dikkat edildiği sürece bir sakınca olmamalı. ataberk mutlu güzel bir örnek ailesi çok dikkat ediyor sanırım. kendi psikolojisi de başka çocuklara ya da büyüklere verdiği mesaj da hep yerli yerinde. şu anki pozisyonu ve geleceğiyle ilgili gayet alçakgönüllü ve aklı başında bir zihniyetle yetişmiş. allah bozmasın.

    ama onun bile ajitasyonlu rollerini gördüm. ne gerek var asla anlayamıyorum. bir çocuğun ağladığını, korkutulduğunu, öldüğünü görmeye neden ihtiyacımız var? film icabı o çocuğa üzüleceksek bile bunu daha üstü kapalı işleyebilirler. ben şahsen çocuk oldu mu ağlamasına kalmadan sadece içinde bulunduğu durumu düşünüp üzülürüm yeterince.

    ya da yetişkin gibi giyinen poz veren çocuk ne zevk veriyor koca insanlara? giyinmeleri geçtik şimdi bakışları duruşları bile gerçek dışı birer manken edasıyla. bu nasıl çocuk böyle ciddiyetten ölecek... çocuk dediğin güler zıplar düşer kalkar baston yutmuş gibi süslü püslü durup ölü balık gibi bakmaz.

    ana babalar egolarını bırakıp kendi küçük "temsilcilerini" herkesten üstün olmaya ya da görünmeye alıştırmak yerine herkesle eşit olduğunu, özelliğinin ve güzelliğinin ayrışıp mutsuz olmaya değil insanlara bir şeyler katıp hep beraber mutlu olmaya yaradığında anlamlı olduğunu öğretseler, ne kadar daha mutlu bir toplum haline gelirdik.

    -Joo

    YanıtlaSil

Birşeyler söyleyesim geldi